mandag den 17. august 2009

Jeg har en høne at plukke med mågen.

Mågen er en rigtig dejlig fugl - i de rette omgivelser. I byen har den tendens til at nærme sig irritationstærsklen hurtigere end et TGV tog i sydfrankrig. Fætter her har en forkærlighed for midtbyens skraldespande, som han gennemroder og tømmer for at finde de lækreste bidder. Det, han ikke bryder sig om, ligger så spredt for alle vinde. 
At han så selvfølgelig er hjulpet godt på vej af skraldespandens designer, der nok ikke lige havde måger i tankerne, da han tegnede sin fine spand, gør det ikke bedre. Hele toppen er nemlig tilnærmelsesvis en veltilrettelagt helikopterlandingsplads for måger; bred og skridsikker giver den et godt overblik over morgenens tag-selv buffet. Velbekomme Hr. Måge, sir' jeg bare og vælg venligst næste gang en anden skraldespand, end den, der står lige uden for mit morgenbord, tak.

4 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå, det er irritende med de store skraldespisende fugle inde i byen, hvor du bor.

    Det er også et problem i København, hvor jeg ved, der bliver sat net over nogle af gårdene for at blive fri for måger og duer. Men ved havet er det en dejlig fugl :-)

    SvarSlet
  2. Madame - i gården er vi heldigvis fri, der hersker idyllen ;-). Det er langs vores nyrenoverede Å og mine stuevinduer banditten huserer. Men man kan jo krydse fingre for, at den er på vej til stranden ;-)

    SvarSlet
  3. Flot kontrast!

    Er du så heldig at bo ud til den åbnede Århus Å? Jeg synes, resultatet af projektet er flot, og glæder mig til at se noget lignende i Aalborg (hvor det altså er "temmelig" længe siden, at jeg har boet). Der løber faktisk hele to åer igennem byen (Østerå og Vesterå (nu gadenavne)), men der er vist desværre noget med, at det er for dyrt at åbne dem begge to.

    SvarSlet
  4. Rasmine - jeg bor i den ende, der ikke har været overdækket, men nu er tilført granitbelægning i rigelig mængder. Spændende og dejligt at også Ålborg arbejder med ideen om at fritlægge en af å'erne.

    SvarSlet