mandag den 10. august 2009

Kuglelyn jagter pendler

Ok-Ok det er måske at overdrive en lille bitte smule, men overdrivelse fremmer forståelsen og faktisk følte jeg mig lidt chikaneret af naturkræfterne.
X-bussen kører fra Århus lidt i 6 om morgenen, og når turen tager 2 1/2 time, så sidder man jo mellem avis- og anden læsning og henfalder lidt i egne tanker med og uden lukkede øjne. Men jeg skal lige love for, at den stille meditation her til morgen blev afbrudt med brask og bram, da et brag og et kuglelyn, á la det man kender fra "Tintin og de 7 krystalkugler", eksploderede lige ved siden af vinduet, hvor jeg sad. 
Kuglelyn kan åbenbart opstå under tordenvejr som ca. 25 cm store svagt lysnede kugler, der svæver ca. 1 meter over jorden, med en hastighed på 10 km/ timen. De udsender ingen varme og efterlader intet kemisk spor, og de kan eksistere i op til 30 sekunder, før de forsvinder sporløst eller ender i en voldsom eksplosion. Dette her valgte den sidste løsning og det var alt andet end diskret: en kæmpe eksplosion og et brag, der sad i ørerne i timer derefter.
Er der nogen af jer, der har oplevet kuglelyn?

3 kommentarer:

  1. Nej, jeg har vist aldrig oplevet kuglelyn, men det lyder da en lille smule spændende, måske undtaget braget i ørerne.

    SvarSlet
  2. Det lyder uhyggeligt! Nej, jeg har kun læst om kuglelyn og håber aldrig at få en så chokerende oplevelse. Jeg var engang ude for, at en knægt smed et kanonslag uden for vores vinduer - det er det tætteste på, jeg har været, og det var rystende.

    SvarSlet
  3. Det var både lidt spændende og vist også lidt skræmmende. En mærkelig oplevelse.

    SvarSlet