onsdag den 12. august 2009

Kulinarisk oplevelses-overload


I dag har jeg været til møde på Hjerl Hede og kunne lige presse en runde ind inden de lukkede. Det er næsten fyrre år siden jeg har været der sidst, så hele arrangementet er blevet udbygget en del, hvorfor både kameraet og jeg var lettere overophedede, fordi vi skulle nå det hele inden lukketid. Jeg skal lige have konsumeret oplevelsen, så mere om Hjerl Hede senere.
Mødet var led i et samarbejdsprojekt om vestjyske fødevarer og oplevelser, hvorfor frokosten var et kapitel for sig: lammespegepølse produceret på Hjerl Hede, lokalt produceret røget andebryst, andeleverpostej med svampe, vesterhavsost, limfjordsmuslinger groet på tov og de lækreste fjordrejer. Men sidst og ikke mindst var der håndhøstede østers fra Limfjorden og her fik jeg min indvielse. Jeg har ellers brugt et helt voksenliv på at krybe udenom, men disse var faste og lignede ikke "I ved nok". Nu kan det ikke blive nytår hurtigt nok, for jeg vil ha' flere østers, vil jeg. For pokker hvor de smagte overraskende godt.
På min vej mødte jeg disse to flotte husdyr, der begge har betydning for de kulinariske oplevelser i vestjylland. Hvis I skulle komme forbi Hvide Sande på Holmsland Klit er der fødevaremarked på havnen i weekenden den 29. 30. august. Hvis der er en østersbod, kan I finde mig der.

2 kommentarer:

  1. Det er vistnok "kun" ca. 25 år siden, jeg har besøgt Hjerl Hede, og dengang syntes jeg, der ellers til min families undren har været historisk interesseret, siden jeg var barn, ikke, det var særlig spændende. Faktisk fik jeg også det indtryk, at der aldrig kom en sjæl. Jeg havde det hele næsten for mig selv. Der er nok kommet nogle mere dynamiske folk til.

    Østers - tja, min mor kunne i alt fald ikke lide dem. Første gang, jeg smagte dem, var for et par år siden i Tivoli. Jeg aner ikke, hvor de kom fra, men jeg syntes ikke, det var nogen særlig spændende oplevelse. Måske skulle man gå specifikt efter Limfjordsøsters. Det ville jo være rart at opdage et lækkeri, som ikke feder, og som - efter hvad jeg har læst - faktisk er meget sundt.

    SvarSlet
  2. Rasmine - nu er jeg en barnlig sjæl og let at begejstre - men efter jeg nu er landet og har tygget lidt på oplevelsen, synes jeg faktisk at den holder hele vejen igennem. Næsten alle huse var bemandet med "levendegørelse" og det virkede både "illusorisk" godt, men også naturligt og informativt godt.
    De erfarne østerslubrere kunne sige en masse klogt om forskellen mellem disse limfjordsøsters og andre østers. Jeg nøjedes med at slubre og glædes over smagen.

    SvarSlet