onsdag den 29. juli 2009

Haruki Murakami "En vild Fårejagt"

Murakami er igen god for en yderst mærkelig og i særdeleshed fascinerende læseoplevelse, der vækker undren og mindelser om 80'ernes og ungdommens postmoderne litteratur. 
Men til tider er han altså også både øm og poetisk, som når han skriver; "Sommerfuglen endte på hendes bryst og blev siddende længe dér, før den lettede igen. Da sommerfuglen var fløjet sin vej, så hun en lille bitte smule ældre ud"
Sommerfuglens korte liv taget i betragtning, kan det næsten ikke blive smukkere.
Jeg vil undres mere endnu og må videre i forfatterskabet......

4 kommentarer:

  1. Jeg har ikke hørt om ham før, Suzanne, men googlede ham lige. Det var spændende - han bliver jo rost til skyerne. 'Han formår som en litteraturens David Lynch at gøre det hverdagslige mytisk, og at beskrive det magiske, så man lever sig ind i det'.

    SvarSlet
  2. Ham må jeg se at få kigget nærmere på.

    SvarSlet
  3. Madame - jeg forstår heller ikke hvordan han har kunnet få lov at overvintre ukendt i DK i så mange år. Analogien med Lynch er ganske god.

    SvarSlet
  4. Rasmine - jeg så lige forleden hovedværket "Trækopfuglens Krønike" til 99 kr. God læselyst.

    SvarSlet