søndag den 19. juli 2009

Koblingsknæet knirker og hjertet længes...

I en uge har jeg lej(g)e-ejet en bil og nu er det så slut - den er afleveret, nøglen rasler ikke i lommen længere, og jeg opdager ikke dagligt små finesser, jeg ikke i min vildeste fantasi havde forestillet mig i et køretøj. 
Jeg har solgt min sjæl til djævlen, og nu må jeg bøde, indtil abstinenserne har lagt sig, og cykel, bus og tog igen fremstår som levedygtige alternativer.
Efter at have erhvervet kørekortet i en - skal vi sige meget moden - alder, har jeg udelukkende anvendt det som danmarks dyreste og sværest opnåelige billedlegitimation. 
Men i foråret fik jeg nyt arbejde, og kunne med sindsro svare ja til, at jeg havde kørekort. Det faldt heldigvis ingen i ansættelsesudvalget ind at spørge, om kortet havde været i anvendelse. 
Og sådan blev jeg kastet ud i min nye og ganske politisk ukorrekte afhængighed: 
jeg elsker simpelthen at køre bil. 
Efter et helt liv, som inkarneret samkørselsfan og tilhænger af offentlige transportmidler, er det noget af en selvransagelsesproces at skulle gennemleve et regulært kærlighedsanfald til et benzindrevet køretøj, og så lige i en tid med fokus på CO2, bæredygtighed og brændselsceller. Det er som en hemmelig last, der ikke kan lovsynges offentligt og som på een gang udfordrer både ens egen etik og den øvrige samfundsudvikling.
Heldigvis er der ingen ledige parkeringspladser her, hvor jeg bor, og hvis jeg ser én.... skynder jeg mig at kigge den anden vej. 
Måske skulle jeg dulme symptomerne med et besøg hos en cykelhandler?

2 kommentarer:

  1. Ja, det giver jo en utrolig frihed at køre bil - og det er vel nok flot, at du har kastet dig ud i at få kørekort i en moden alder ...
    Det bliver spændende, om du kan tøjle glæden med en cykel ;-)

    SvarSlet
  2. Det er så sjældent, vi lærer noget nyt, når vi nærmer os de 50, så det var en livsbekræftende oplevelse på alle måder at få udvidet horisonten. Men midtby og bil er ikke et godt mix, - så jeg bider dydsiret tænderne sammen og cykler videre ;-)

    SvarSlet