onsdag den 22. juli 2009

Træpropel og rainy gray er en civiliseret kombination.



De er så flotte, de gamle propeller i træ, og jeg undrer mig, hver gang jeg ser en propel, hvordan man lige fandt ud af, at denne form var den mest optimale. 
Jeg kan ikke huske navnet på denne gamle maskine fra 1911 med andenæb og de originale røde dæk, der næsten ikke er der mere. Den står på Danmarks Flymuseum i Stauning, og er en på alle måder skrøbelig sag, som jeg helst vil nyde på landjorden. 
Men engang har den været landvindende og luftbetvingende teknologi; elegant, delikat og smuk i farver og konstruktion. 
Farven minder lidt om min nye cykel.... måske skal den monteres med en lille træpropel?

2 kommentarer:

  1. Tænk, at sådan en spinkel prydgenstand har kunnet holde til det! Ganske utroligt, selv om de ikke fløj så hurtigt dengang - men det er jo nok noget med træets elasticitet ...

    SvarSlet
  2. Ja det er fantastisk, når man nærstuderer konstruktionen.

    SvarSlet