onsdag den 29. juli 2009

Tingelingelater - tang salater

Professor Ole G. Mouritsen har i foråret udgivet en bog: "Tang - grøntsager fra havet", og var i går at finde i det meste af den danske presse for at fortælle om tangens fortrinlige egenskaber som kostindtag. Og sådan opstår et næsten symbiotisk forhold mellem to grøntsager: Agurke(tiden) og tangen. Det er så smukt, så tårerne triller.
Men spøg til side, for når man har grædt og grinet færdig, er det faktisk meget interessant og tankevækkende at dykke ned i emnet med de videnskabelige briller, som professoren tilbyder.

3 kommentarer:

  1. Problemet er vel, at med den havforurening, vi har, virker det noget risikabelt at spise tang - i alt fald hvis man selv har været ude at finde den. Det kunne være interessant at vide, i hvort stort et omfang og hvor man kan købe tang, som har været igennem en passende renseproces, der ikke også ødelægger de ernæringsmæssige fordele. Man dyrker måske tang i tanke? Og hvis man gør det, hvordan sikrer man så den ernæringsmæssige værdi? Jeg må nok hellere læse bogen.

    SvarSlet
  2. Jeg har godt læst om tangens gode egenskaber for os - jeg ved ikke, om tang smager som en strand i pålandsvind, det håber jeg ikke - men det skulle være smækfyldt med vitaminer og mineraler, så vi nærmest kunne leve udelukkende af tang :-)

    SvarSlet
  3. Rasmine - man kan købe tangen i både helsekost og kinesiske/asiatiske butikker. Jeg skal også have fat i bogen for at få dækket nysgerrigheden.

    Madame - ...og omega 3 olier, sir' den kloge mand. Men lad os vente til fralandsvinden ;-) I sushi smager det jo ganske tilforladeligt.

    SvarSlet